Mirs Agora-onderwijs

Van september 2016 tot en met juli 2024 was ik Agora-moeder van twee Agora-kinderen op de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. Ik werd Agora-ouder in het derde jaar van het bestaan van Agora. Ik ben blij dat ik Agora-onderwijs heb gevonden voor mijn kinderen en prijs mezelf gelukkig dat ik de jaren van pionieren heb mogen meemaken en daarmee de puurheid van de Agora-filosofie. Mijn kinderen laten zien hoe groot de meerwaarde is van het relationeel autonoom leren, een opbrengst die verder gaat dan het halen van een diploma... 

Op de foto zie je de individuele werkplek van mijn dochter en een aantal medeleerlingen: een twijfelaar die op poten is gezet met daaronder een bank, tafel en stoelen om met zes leerlingen samen te kunnen werken.

Jarenlang heb ik mijn ervaringen gedeeld als 'bloggende ouder' en werd ik steeds vaker benaderd door nieuwe scholen om mijn beleving van het Agora-onderwijs te delen met nieuwe ouders. Waar ik ouders kon voeden met mijn verhalen voedde hun feedback mijn inzichten in hoe belangrijk het Agora-ouderschap eigenlijk is.

De term 'Agora-ouderschap' wordt niet gebruikt in de Agora-onderwijswereld, ook niet door de Vereniging Agora Onderwijs. Je vindt alleen het woord 'ouderparticipatie' waarmee wordt aangegeven dat ouders deelnemen aan de leeromgeving van hun kinderen. Ouders worden verder niet geïnformeerd over wat de keuze voor Agora-onderwijs voor hun kinderen in de praktijk betekent voor hun eigen ouderrol, het Agora-ouderschap. Toch is dat voor Agora-onderwijs belangrijk, zonder de ouder is het niet compleet! Er was en is nog steeds te weinig aandacht voor de kritische succesfactor 'ouderschap' voor het slagen van het Agora-onderwijs.

Terwijl kinderen mogen 'ontscholen' en onderwijsbevoegden een heel proces doorlopen om 'Agoriaans' te kunnen coachen, laat de praktijk zien dat er ook een proces van gewenning nodig is voor ouders dat scholen moeten onderkennen en ondersteunen. Daardoor getriggerd heb ik mijn verhalen en inzichten samengebracht in het boek 'Help, ik word Agora-ouder!'

Vanuit mijn eigen achtergrond heb ik ook geschreven over de interne organisatie van een Agora-school en het belang van een gezamenlijke kwaliteitsstandaard. Daarbij heb ik het vooral gehad over het benodigde leiderschap en de organisatiecultuur, verandermanagement, een gezonde groei, het belang van de 'merknaam Agora' marketingtechnisch en voor herkenning en over vaardigheden die niet 'des onderwijs' zijn en van buiten de sector 'geleerd' kunnen worden. In de praktijk tref je aan dat elke Agora-school anders is ontstaan, is georganiseerd en dat de gezamenlijkheid meer zit in het uniek zijn in het uitvoeren van de Agora-visie per school. Daardoor is er geen 'standaard Agora-school'. Als potentieel Agora-ouder doe je er goed aan de Agora-school van de keuze van je kind meerdere keren te bezoeken, te voelen en je vragen te stellen en je ook te laten informeren door ouderejaars Agora-ouders. 

Mijn boek kan je helpen om je goed te oriënteren op de Agora-school van je keuze doordat je erin terugvindt wat je nodig hebt in jouw leeromgeving en de leeromgeving van je kind. Gebruik het boek om als Agora-ouder stevig in je schoenen te staan en je eigen ouderrol Agoriaans te kunnen invullen. Zo vormen we als ouders gezamenlijk een krachtige pijler in het Agora-onderwijs en een hefboomfactor om dat wat nog verder aan Agora verbeterd kan worden mee te veranderen. Je kunt het boek via de onderstaande link bestellen. Wat niet te lang, de voorraad slinkt snel. 

Het boek gaat niet over het eindexamentraject: Dat is pur sang niet Agoriaans en ook hier zijn er verschillen onderling tussen Agora-scholen. Met mijn beide kinderen heb ik ervaren, dat de winst van Agora vooral zit in de eerste jaren van de challenges. Een Agoriaan die weet wat hij wil is ook in staat om door een 'traditionele' hoepel te springen om zijn diploma te halen.

Mirs Agora-onderwijs loopt daarmee ten einde... Na de afsluiting van het schooljaar 2023-2024 ben ik zelf geen Agora-ouder meer. Ik heb de afgelopen jaren veel mooie mensen mogen ontmoeten, heb mogen inspireren, ben geïnspireerd geraakt en het is tijd om er een punt achter te zetten. Het boek is de weerslag van mijn 'footprint' en evaluatie van het Agora-ouderschap en een 'inspiratiesessie op schrift' voor eenieder die het wil lezen om er zijn eigen wijsheid uit te halen en het in praktijk te brengen. Het is al langer voelbaar dat het voor mij nu tijd wordt voor nieuwe dingen... ik neem dan ook geen nieuwe vragen voor boekpresentaties, spreker zijn of Q&A meer aan.