Waar sta ik nu?... mijn review
Van september 2016 tot en met juli 2024 was ik Agora-moeder van twee Agora-kinderen op de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de jaren van pionieren heb mogen meemaken en daarmee de puurheid van de Agora-filosofie. Mijn kinderen laten zien hoe groot de meerwaarde is van het relationeel autonoom leren, een opbrengst die verder gaat dan het halen van een diploma...
Vanuit mijn perspectiefbrillen 'Agora-ouder', 'organisatie-adviseur' en 'lichtwerker' heb ik jarenlang mijn ervaringen gedeeld in blogs en artikelen. De footprint van 'mijn ouderparticipatie' is het boek 'Help, ik word Agora-ouder!' vanuit de invalshoeken Agora-ouderschap, een stukje organisatie-advies en vooral vanuit de bewustwording Agora te ondersteunen als een lichtbaken voor de toekomst van onze kinderen.
Met het afsluiten van het jaar 2024 heb ik besloten mijn betrokkenheid bij Agora af te sluiten. Zoals dat hoort in een challenge van Agora komt er na een footprint dan ook een evaluatie. Wat dreef mij om actief betrokken te zijn bij Agora? Wat heeft het 'opgeleverd'? Waar sta ik nu en wat neem ik mee?
Waar sta ik nu en wat neem ik mee?
Ik schrijf dit vanuit mijn perspectiefbrillen organisatiekunde en energetisch werk én vanuit mijn beleving van de pioniersjaren in Roermond. Voor wie die verbeelding nog wil beleven, lees 'Catharsia' van Sjef Drummen, het eerste boek van en over Agora! Daarin vind ik nog steeds de sfeer en energie terug die voor mij zo de motor vormen van 'regie over eigen ontwikkeling'. Ik heb gemerkt dat er veel minder vanzelfsprekend is nu ik het boek heb geschreven en er met scholen (in oprichting) over praat. Er zijn nog zoveel verhalen te vertellen die de nieuwe scholen niet kennen en die nergens 'bewaard' zijn gebleven maar enorm kunnen inspireren. Ook daar zou ik nog een boek over kunnen schrijven... maar de belangrijkste vraag -mijn 'Why?'- is: heeft dat zin als het niet herkend en gebruikt wordt?
Ik hoop van harte dat mijn boek 'Help, ik word Agora-ouder!', genoeg vuurtjes kan ontsteken vanuit alles wat ik gedeeld heb van mijn beleving van de eerste innovatieve jaren! Het boek is niet alleen voor Agora-ouders en veel breder in het benoemen van de leeromgeving waarin je organisatiekenmerken kunt herkennen. Ik ben dan ook blij dat vele ouders en geïnteresseerden het boek gevonden en gekocht hebben.
Wat ik de Agora-scholen en de VAO toewens is dat zij zich bewust worden van wat er nodig is om Agora in zijn puurste vorm te laten voortbestaan. Ik mis hierin tot op de dag van vandaag een sterke, leidende en sturende rol van de Vereniging Agora Onderwijs.
Mijn betrokkenheid bij Agora dreef op doorzettingsvermogen en vasthoudendheid in het uitdragen van Agora, maar ik ben op een punt gekomen, dat ik de intrinsieke motivatie er niet meer is om er energie in te blijven steken.
De blogs die ik heb geschreven als Agora-ouder van Wings Agora Roermond zijn voor mij 'geschiedenis' van het pionieren van Agora in de eerste jaren. Ik herken erin nog veel puurheid maar het voelt niet goed die zonder de innovatieve context met van Roermond over te kunnen brengen ze op deze website te laten staan.
Zolang het belang van ouders niet landelijk zijn plek vindt -vooral nu er een boek voor is dat omarmd kan worden- heb ik besloten het boek niet meer aan te bieden en neem ik geen vragen meer in ontvangst voor boekpresentaties, aanwezigheid op ouderavonden of themabijeenkomsten, hoe goed ik de vragen ook begrijp. Er is nog een kleine voorraad boeken aanwezig die ik graag in voorraad houd voor nieuwe (op te starten) scholen. Mocht je interesse hebben, mail me dan gerust.