Kijk op onderwijs
Waarom vind je op deze website 'Mirs wereld' iets over onderwijs, specifiek iets over Agora-onderwijs? Ik ben geen onderwijskundige, noch heb ik zelf iets in het onderwijs gedaan. Wel ben ik vanaf de geboorte van mijn kinderen bezig geweest een vorm van onderwijs te vinden die bij mijn kinderen zou passen in plaats van dat het kind zich maar moest aanpassen aan het onderwijs. Dat vond ik in het Agora-onderwijsconcept, dat ik zie als een lichtbaken voor de toekomst.
Van september 2016 tot en met juli 2024 was ik Agora-moeder van twee Agora-kinderen op de eerste Agora-school van Nederland, Wings Agora Roermond. Ik prijs mezelf gelukkig dat ik de jaren van pionieren heb mogen meemaken en daarmee de puurheid van de Agora-filosofie. Mijn kinderen laten zien hoe groot de meerwaarde is van het relationeel autonoom leren, een opbrengst die verder gaat dan het halen van een diploma...
Jarenlang heb ik mijn ervaringen gedeeld in blogs op de site van school en later op mijn eigen website. Ik werd benaderd door Agora-scholen om mijn beleving van het Agora-onderwijs te delen met nieuwe ouders. Waar ik ouders kon voeden met mijn verhalen voedde hun feedback mijn inzichten in hoe belangrijk het Agora-ouderschap eigenlijk is. Dat is nu gebundeld in een boek.
Daarnaast heb ik vanuit mijn eigen perspectiefbril organisatiekunde vanaf 2018 -vanwege de explosieve groei aan Agora-scholen- geschreven over de noodzaak van een passende organisatie-inrichting, groei en benodigde vaardigheden voor effectieve uitvoering van de Agora-visie én het belang van een uniforme, landelijke standaard voor herkenbaarheid. Ook dat heb ik meegenomen in mijn boek.
Op de foto zie je de individuele werkplek van mijn dochter en een aantal medeleerlingen: een twijfelaar die op poten is gezet met daaronder een bank, tafel en stoelen om met zes leerlingen samen te kunnen werken.
De term 'Agora-ouderschap' wordt niet gebruikt in de Agora-wereld. Alleen het woord 'ouderparticipatie' kom je tegen waarmee wordt bedoeld dat ouders deelnemen aan de leeromgeving van hun kinderen. Ouders weten niet wat de keuze voor Agora-onderwijs voor hun kinderen in de praktijk betekent voor hun eigen ouderrol, het Agora-ouderschap. Toch is dat voor Agora-onderwijs belangrijk! Net zoals kinderen mogen 'ontscholen' en onderwijsbevoegden een heel proces doorlopen om 'Agoriaans' te kunnen coachen, laat de praktijk zien dat er ook een proces van gewenning nodig is voor ouders om hun rol te vinden. Daar was en er is nog steeds te weinig aandacht voor.
De praktijk is dat elke Agora-school uniek is in zijn soort en functioneert in zijn eigen omgeving. Agora-scholen kunnen klassen zijn in een bestaande school, aparte ‘vleugels’ of onderdelen van een grotere scholengemeenschap, een school binnen een bestaande stichting of een geheel nieuwe, zelfstandige school die wordt opgericht. De start en plaats bepalen de ruimte die het Agora-onderwijs krijgt om zich (vrij) te ontwikkelen. Met andere woorden... er is geen standaard Agora-school en het 'Agora-gehalte' verschilt per school. De gezamenlijkheid van de Agora-scholen zit meer in het uniek zijn in het uitvoeren van de Agora-visie per school.
Met een tienjarig bestaan kun je niet meer echt spreken van een 'nieuwe' onderwijsvorm al blijft hij innovatief ten opzichte van het traditionele onderwijs. Het succes en de beleving van Agora-onderwijs hangt in de praktijk af van het elkaar vinden als coaches, leerlingen en ouders in een gezamenlijke bedoeling van het Agora-onderwijs en in een passend neergezette organisatie en cultuur. Dat verschilt in praktijk per school. Met andere woorden... de beleving van de filosofie van Agora in de praktijk van relationeel autonoom leren bij je kind, bij de coaches en bij jou als ouder kunnen grote verschillen vertonen per school. Als potentiële Agora-ouder doe je er dan ook goed aan de Agora-school van de keuze van je kind meerdere keren te bezoeken, te voelen en je vragen te stellen en je ook te laten informeren door ouderejaars Agora-ouders en hun kinderen. Mijn boek kan je helpen je goed te oriënteren waar je op kunt letten.
Help, ik word Agora-ouder!
Mijn boek kan je helpen om je goed te oriënteren. Het boek ‘Help, ik word Agora-ouder!’ is geschreven voor bewustwording dat onze overtuigingen en conditioneringen als volwassenen vanuit onze eigen ervaringen met het traditionele onderwijs niet meer werken en er bij Agora iets anders voor in de plaats moet komen. Dit boek is er voor jou als ouder om je te helpen je rol als Agora-ouder in te vullen én daarmee de kans te vergroten, dat het Agora-onderwijs voor je kind slaagt. Het boek neemt je mee in het loslaten van de traditionele ouderrol en wat ervoor in de plaats komt bij Agora. Je vindt in het boek successen, vragen en twijfels als Agora-ouder. Mijn verhalen worden geflankeerd door quotes van ouders en coaches. Ook zijn er 'ouderchallenges' die je de mogelijkheid geven iets verder te reflecteren op je eigen rol om thuis een leeromgeving te laten zijn voor 'relationeel autonoom leren'. Gebruik het boek om als startend Agora-ouder stevig in je schoenen te staan om je eigen ouderrol Agoriaans te gaan invullen.
Let op: Het boek gaat niet over het eindexamentraject: Dat is pur sang niet Agoriaans en er zijn verschillen onderling tussen Agora-scholen. Met mijn beide kinderen heb ik ervaren, dat de winst van Agora vooral zit in de eerste jaren van de challenges. Een Agoriaan die weet wat hij wil is ook in staat om door een 'traditionele hoepel' te springen om zijn diploma te halen.
Mirs Agora-onderwijs loopt daarmee ten einde... Na de afsluiting van het schooljaar 2023-2024 ben ik zelf geen Agora-ouder meer. Ik heb de afgelopen jaren veel mooie mensen mogen ontmoeten, heb mogen inspireren, ben geïnspireerd geraakt en het is tijd om er een punt achter te zetten. Bij het afsluiten hoort ook, dat ik niet meer inga op verzoeken van individuele scholen voor een lezing of boekpresentatie. Het boek is de weerslag van mijn 'footprint' en evaluatie van het Agora-ouderschap en een 'inspiratiesessie op schrift' voor eenieder die het wil lezen om er zijn eigen wijsheid uit te halen en het in praktijk te brengen. Als je interesse hebt in het boek, neem dan contact op met de uitgever via onderstaande link:
Help, ik word Agora-ouder! - relationeel autonoom leren voor bewust ouderschap ISBN 978-90-9038659-1 - hardback - 144 pagina's
€ 24,50 incl BTW, excl. verzendkosten
Recensies:
‘Ik zou er veel aan hebben gehad in de aanloop naar Agora en het eerste jaar.’
‘Ik heb het boek in een ruk uitgelezen! Wat een genot en (h)erkenning.’
‘Geen hoogdravende theorie, maar praktisch, begrijpelijk en herkenbaar!’
Agora-ouders
‘Miriam heeft een prachtig, persoonlijk en sprekend (hand)boek geschreven dat voor iedere ouder, maar ook voor onderwijsprofessionals, directies of bestuurders, Agoriaans of niet, herkenbaar is.’ Mathijs Drummen, Agoriaans Leider Buurtcollege Agora Maas en Peel
'Miriam is een Agora - ouder van het eerste uur. Haar boek zou verplichte lectuur moeten zijn voor alle geïnteresseerde Agora-ouders.' Jos Claessens, adviseur onderwijswetenschappen open universiteit, de 'huisprofessor van Agora'