Recensies eerste lezers:

‘Geen hoogdravende theorie, maar praktisch, begrijpelijk en herkenbaar!’

Agora-ouders

‘Miriam heeft een prachtig, persoonlijk en sprekend (hand)boek geschreven dat voor iedere ouder, maar ook voor onderwijsprofessionals, directies of bestuurders, Agoriaans of niet, herkenbaar is.’

Mathijs Drummen, Agoriaans Leider Buurtcollege Agora Maas en Peel

Bestelling

Je kunt het boek alleen via deze website bestellen:

Yes, mijn boek over Agora-onderwijs is klaar! Het is een boek over 'relationeel autonoom leren voor bewust ouderschap' geworden. Het relationeel autonoom leren zit 'm in het leren van en met andere ouders, maar ook van en met de coach en je eigen kind! In de verbinding met je kind thuis, maar ook in de gouden driehoek en in de community. Het boek helpt je als oriënterend Agora-ouder, als beginnend Agora-ouder, maar ook als ouderejaars Agora-ouder inzicht te krijgen in hoe je je kind als ouder kunt ondersteunen om het als zichzelf te laten ontwikkelen. Regie over eigen ontwikkeling, dat is immers je bedoeling als je kind voor Agora kiest!

Daarvoor is bewustzijn nodig van wat je doet en waarom als ouder. Waar kom je jezelf tegen als Agora-ouder en hoe ga je daarmee om in je ouderrol? Hoe creëer je een leeromgeving thuis die aansluit op relationeel autonoom leren van je kind op school? We hebben het immers over 'it takes a whole village to raise a Child'?

Vanuit het perspectief van de lerende Agora-ouder neem ik je mee in het proces van het loslaten van de traditionele ouderrol die niet meer werkt als je kind naar een Agora-school gaat en wat ervoor in de plaats komt in het Agora-ouderschap. De verhalen gaan dan ook niet alleen over de successen, maar ook over de vragen en twijfels die je tegenkomt als je kind naar Agora-onderwijs toe gaat. Vragen en twijfels die we allemaal hebben als we starten op Agora en die je vaak veel over je eigen overtuigingen en conditioneringen vertellen.

Mijn eigen ervaringsverhalen worden aangevuld met quotes van Agora-ouders en Agora-coaches. Het zou geen Agora-boek zijn als er geen eigenzinnig tintje in zou zitten en dat vind je in de challenges die je als ouder helpen te reflecteren op je eigen Agora-ouderrol. Daarmee is dit boek tegelijkertijd een leesboek, een leerboek en een werkboek.

Natuurlijk biedt het boek ook Agora-bestuurders, -directies en -coaches de mogelijkheid hun inzicht in het gedrag van hun Agora-ouders te verrijken. Het is mijn intentie dat Agora-scholen dit boek gaan inzetten voor hun Agora-ouders om zo de ouderpijler sterker te maken en daarmee bij te dragen aan het Agora-onderwijs als lichtbaken voor de toekomst van onze kinderen! En vanwege dat laatste hoop ik stiekem dat ook bestuurders, directies, professionals en ouders uit het niet Agoriaanse onderwijs nieuwsgierig genoeg zijn naar dit boek zijn.... Vanaf 20 september 2024 kun je het lezen!

Boekpresentatie 20 september

Er zijn nog plekken beschikbaar voor de boekpresentatie op 20 september bij het Buurtcollege Agora Maas en Peel in Panningen. Wil je daarbij aanwezig zijn? Meld je dan aan via deze link: